Internetowe Koło Filatelistów informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka).
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie przez nas cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

 

Historia "L'Astrolabe"

Trwa pierwsza tegoroczna edycja konkursu dotyczącego publikacji filatelistycznych lub filatelistykę propagujących. Dzisiaj przedstawiamy tekst zgłoszony przez Elżbietę i Andrzeja Szostaków. Autorzy znani są stałym czytelnikom Filatelisty. Nasz związkowy miesięcznych przez szereg lat publikował "polarne" teksty ww. Autorów.

Zachęcamy Czytelników do zapoznania się najnowszym tekstem oraz do wzięcia udziału w konkursie. Obecna edycja trwa do końca czerwca. Czekają ciekawe nagrody!

  We Francji  podczas corocznego wiosennego salonu filatelistycznego, który tym razem odbył się w dniach 6-8 kwietnia 2018 w Sourges, miejscowości położonej w departamencie Vaucluse na południu Francji poczta TAAF zaprezentowała dwa nowe walory.
  Pierwszy to znaczek przedstawiający logo Ziemi Adeli, a drugi – to znaczek przedstawiający  nowy francuski statek polarny „L`Astrolabe” - kolejny statek o tej nazwie, kontynuujący tradycje francuskiej floty polarnej.

 TAAF – 2018

Znaczek jest przeznaczony do opłaty za listy o wadze do 20 gram. Powyższy znaczek jest inną wersją wydanego w dniu 9 października 2017 roku znaczka poświęconego  także statkowi „L`Astrolabe”. W tym przypadku był to znaczek o nominale 1,30 €.

 

TAAF – 2017

     W przypadku tego statku mamy do czynienia z interesującym, ale praktycznie pominiętym przez media, polskim wątkiem. W roku 2015 rozpoczęto prace związane z budową nowego statku polarnego, który miał zastąpić dwa wysłużone statki obsługujące francuskie stacje polarne - statek logistyczny L'Astrolabe (1984-2017) oraz statek patrolowy Albatros (1967-2015) – zarządzany przez marynarkę wojenną. Nowy 72-metrowy statek został zaprojektowany przez Marine Assistance i opracowany przez Aker Arctic (Finlandia). Nowy statek ma łączyć funkcje logistyczne, jak i patrolowe. Jest on zaprojektowany do ciągłego żeglowania po lodzie o grubości od 60 do 80 cm i może pomieścić do 60 osób na pokładzie oraz przewozić do 1400 ton ładunku.
  Ponieważ francuska firma Chantiers Piriou, który otrzymała kontrakt na budowę tego statku nie dysponowała takimi możliwościami, budowa kadłuba została zlecona polskiej stoczni CRIST w Gdyni. Częściowo wyposażony kadłub (m.in. z kompletnym napędem, dźwigami i wysięgnikami szalupowymi oraz pulpitami sterowniczymi) powstał ostatecznie w Gdyni. Kontrakt spółka podpisała 18 grudnia 2015, a wodowanie w 85% wykończonego statku, poprzez zalanie doku SD II, nastąpiło już 22 grudnia 2016. Później został on przeholowany  do Concarneau w Bretanii do stoczni Piriou gdzie statek został wykończony i wyposażony w niezbędne urządzenia. 
  W dniu 13 lipca 2017 w Concarneau odbyła się ceremonia chrztu i przekazania marynarce wojennej (Marine Nationale) Francji nowego statku polarnego. W dniu 12 sierpnia 2017 roku wypływa w swój pierwszy rejs. Portem docelowym jest położona na Oceanie Indyjskim wyspa Reunion, która od tej pory będzie portem macierzystym dla statku „L`Astrolabe”.

 

 „L`Astrolabe”  - postój na Malcie – pierwszy rejs

   W ten oto sposób, nie posiadając swojego statku polarnego, pomimo posiadania swojej bazy antarktycznej, polscy stoczniowcy budując statek polarny przeznaczony dla Francji, zdobyli doświadczenie które, być może, zaprocentuje w przyszłości podczas budowy polskiego statku polarnego.

 

 Statek logistyczny „L`Astrolabe” - 1984-2017   - TAAF 1990

   Tak wyglądał statek „L'Astrolabe”  będący poprzednikiem nowo oddanego statku .

L`Astrolabe” -   Francja 2018

    A tak wygląda następca weterana mórz polarnych. Nie jest to pierwszy statek o tej nazwie pływający po burzliwych wodach Oceanu Lodowatego. Jest on czwartym statkiem o tej nazwie pływającym pod francuska banderą.
  Pierwszy to statek „L`Astrolabe” który wraz z statkiem „La Boussole”  brał udział w wyprawie na Morza Południowe pod dowództwem markiza Jean-François de La Pérouse.  Niezwykle starannie przygotowana wyprawa wyruszyła z Francji w sierpniu 1785 roku.

 

 Statki wyprawy La Perouse`a – Wyspy Salomona 2009  - Mi 1395

 Zasadniczym celem wyprawy było dokładne zbadanie północnej części Oceanu Spokojnego. W ciągu trzech lat wyprawa przemierzyła praktycznie cały obszar Oceanu. Ostatnia informacja związana z wyprawą pochodzi z lutego 1788 roku. Losy uczestników tej wyprawy pozostały nieznane aż do r. 1828. Wtedy to podczas swojej wyprawy na Pacyfik Jules Dumont d’Urville, w 1828 r. odnalazł w rejonie wyspy Vanikoro położonej w archipelagu Wysp Salomona, szczątki fregaty „L’Astrolabe.”

Wrak „L`Astrolabe” -  Norfolk  1987 – Mi 431

   Los uczestników tej wyprawy był tragiczny. W trakcie sztormu statki rozbiły się na rafach koralowych okalających atol Vanikoro, a ocaleni z katastrofy członkowie załogi zostali zjedzeni przez tubylców. Na taki przebieg wydarzeń wskazują zarówno odkryte szczątki statku, jak i legendy przekazywane w pieśniach tubylców. 
  Po raz drugi statek o nazwie „L`Astrolabe”  pojawia się na wodach Oceanu Spokojnego w trakcie wypraw jednego z największych francuskich żeglarzy i odkrywców Julesa Dumont d`Urville.  W sumie odbył on trzy wyprawy na morza południowe. W trakcie pierwszej jego statkiem flagowym była fregata „La Coquille”.  W trakcie drugiej wyprawy w latach 1826-1829 nastąpiła zmiana nazwy. D`Urville wyrusza z  Tulonu na pokładzie „La Coquille`i”, przemianowanej na  „”L`Astolabe” na cześć jednego z okrętów La Pérouse’a. Właśnie w trakcie tej wyprawy odnalezione zostały ślady po zaginionej wyprawie La Perouse`a.

 
Druga wyprawa Dumont d`Urville`a – Tonga 1967 – Mi 652-655

  Jednak prawdziwą  sławę przyniosła mu dopiero trzecia wyprawa rozpoczęta  we wrześniu 1837 roku.  Tym razem celem tej wyprawy było dotarcie możliwie jak najdalej na południe oraz zlokalizowanie południowego bieguna magnetycznego. Tym razem w wyprawie , wzięły udział dwa okręty – l’Astrolabe i fregata la Zélée. W lutym 1838 roku oba statki zostały uwięzione w lodach.

 

  „L`Astrolabe” uwięziona w lodach – TAAF  1993 – Mi 305

   Po wyrwaniu się z lodów, odpoczynku w portach Chile, a następnie Hobart na Tasmanii D' Urville  na pokładzie tylko jednego statku „L`Astrolabe” ponownie wyrusza na południe. Tym razem szczęście mu dopisuje i w dniu 21 stycznia 1840 roku  dostrzeżono wybrzeże Antarktydy nazwane przez tęskniącego za żoną kapitana Ziemią Adeli.

 

 „L`Astrolabe”  u wybrzeży Ziemi Adeli – TAAF  1990 – Mi 267

  6 listopada 1840 roku „L`Astrolabe”  zawija do portu w Tulonie kończąc w ten sposób swoje polarne przygody.
  Statek o tej samej nazwie nawiązujący do epoki wielkich odkryć ponownie pojawia się na polarnych wodach dopiero w 1988 roku.

 

 „L`Astrolabe”  z roku  1840 i z roku 1988 – TAAF  1990 -  Mi  268-269

   Przez 200 lat statki o nazwie „L'Astrolabe”  przemierzają morskie szlaki. Każdy z nich tworzy swoją historię.  W opowieściach o tych statkach mamy od r. 2017 także swój udział. Może w przyszłości będzie to zdecydowanie większy udział? Warto pamiętać o tym wkładzie polskich stoczniowców w dzieje polarnej floty.