W związku z wydanie w dniu 21.01. br. znaczka o wartości 2,25zł poświęconego 250-leciu Mennicy Warszawskiej, którego projektantem jest Pani Agata Tobolczyk, Poczta Polska wydała bardzo elegancki i majestatyczny folder zawierający arkusik sprzedażny tego wydania oraz FDC. Już sama okładka folderu przyciąga wzrok. Jej głównym motywem jest tłok pieczętny do awersu medalu wybitego w 1766 roku dla upamiętnienia reformy monetarnej wprowadzonej przez króla Stanisława Augusta

Poniatowskiego przedstawiający na tle zamku królewskiego, widzianego od strony Wisły, postać kobiety siedzącej przy prasie menniczej z herbem Stanisława Augusta Poniatowskiego i trzymającej w ręce coś na wzór dużej kamei z twarzą króla. Całość uzupełnia wydrukowany złotym kolorem tytuł emisji.
We wnętrzu znajdujemy krótką historię mennicy. Ponadto na tej samej stronie czytelnik odszuka informacje na temat prezentowanego wydania, a m.in. odnoszące się do techniki druku (offset i hotstamping), wielkości  nakładu, papieru.

 

Po złożeniu do wewnątrz prawego skrzydła folderu ukazuje się bardzo ładna fotografia awersu złotego medalu wybitego w 1766 roku. Tylna strona okładki zawiera informacje o zespole przygotowującym i nadzorującym wydanie folderu oraz o wydawcy, czyli Poczcie Polskiej.
Musze przyznać, że wydanie (arkusik oraz FDC) podobają mi się. To samo mogę powiedzieć o folderze.

Kolejny folder jaki pragnę zaprezentować dotyczy emisji zatytułowanej „Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat. Światowe dziedzictwo UNESCO”, której projektantem jest Pan Andrzej Gosik i która ukazała się 25.12.2015r. Front okładki przedstawia zdjęcie starej deski, na tle której umieszczono tytuł emisji. W górnej części okładki przedstawiono fragment ikonostatu. Po otwarciu folderu znajdujemy informacje dotyczące drewnianych cerkwi w polskich i ukraińskich Karpatach a także o Liście Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Naturalnego UNESCO. Kolejna strona przedstawia zdjęcie wnętrza cerkwi w Kwiatoniu a następna prezentuje wydany znaczek, który przedstawia dwie cerkwie, jedną w Kwiatoniu a drugą w Drohobuczu, na tle drzew i FDC. Ponadto na tej samej stronie znajdujemy informacje o emisji. W tym miejscu należy podkreślić, że omawiany znaczek wydrukowano stalorytem i rotograwiurą a autorem rytu jest Przemysław Krajewski. Z informacji o nakładzie dowiadujemy się także, że w związku z tym wydaniem ukazał się czarnodruk.

Kolejna strona folderu zawiera informacje o autorach folderu oraz o wydawcy. Tylna strona okładki przedstawia zdjęcie fragmentu cerkwi w Drohobyczu.  Dodatkowo w folderze znajdujemy dwustronicową wkładkę wydrukowana w języku ukraińskim odnoszącą się do tej emisji. Całość jest w ciepłych kolorach i bardzo miła w dotyku. Te pozytywne wrażenia psuje zbyt duża osłonka na FDC, przez co koperta się przemieszcza i prezentuje się mało elegancko, jakby została krzywo zamocowana w folderze. Pewien dysonans wnosi FDC. Zielony kolor na tle którego wyłania się fragment ikonostasu oraz miniaturki flag państwowych Polski i Ukrainy „wmalowane” w ramy ikony wprowadzają moim zdaniem chaos. Element flag pojawia sie tutaj wyraźnie "na siłę".

Ostatni z prezentowanych dzisiaj folderów jest poświęcony emisji zatytułowanej „100-lecie Poczty Miejskiej w Warszawie”. W skład emisji wchodzi wydany offsetem na papierze fluorescencyjnym znaczek o wartości 2,35 zł, którego projektantem jest Pan Maciej Jędrysik oraz FDC. Na froncie okładki zamieszczono reprodukcję pomieszczenia urzędu pocztowego, na ścianie frontowej, u góry jest godło Polski oraz widoczne są 2 flagi (niestety czerwono-białe a nie biało-czerwone, najwidoczniej po 120 latach niewoli nie wszyscy pamiętali jak jest układ barw). Pod zdjęciem na czarnym tle wydrukowano złotym kolorem tytuł emisji z elementami graficznymi.

Po otwarciu folderu znajdujemy znaczek, miejsce na FDC z jej reprodukcją oraz informacje techniczne o nakładzie. W moim folderze nie ma koperty pierwszego dnia obiegu, jest jedynie jej reprodukcja. Patrząc na nią odnoszę wrażenie, że Projektantowi zabrakło wizji i pomysłu. Mamy bowiem fragment budynku na ciemnoniebieskim tle odciętym od góry nieregularna linią od białej plamy z reprodukcjami dwóch znaczków poczty miejskiej w Warszawie. Kolejna strona folderu omawia w zarysie historie Poczty Miejskiej Komitetu Obywatelskiego m. Stołecznego Warszawy. Tylna strona okładki zawiera informacje o zespole przygotowującym folder oraz o wydawcy. Część tej informacji został wydrukowana na tle reprodukcji pieczęci pocztowej Poczty Miejskiej. Folder jest dużo skromniejszy od wcześniej omawianych. Brak jest informacji co dokładnie przedstawia fotografia reprodukowana na okładce, a szkoda.