Przedstawiamy niemiecką kartę FDC z znaczkiem Mi 1530 ostemplowaną datownikiem okolicznościowym a wydaną 2 maja 1991 roku.
ICE Intercity-Express (dawniej InterCityExpress), to kategoria pociągów dalekobieżnych dużych prędkości przedsiębiorstwa DB Fernverkehr, należącego do grupy Deutsche Bahn, produkowanych przez Siemens Mobility. ICE stanowi regularnie (zazwyczaj co godzinę) kursujący system pociągów łączących największe miasta w Niemczech (i kilku krajach ościennych) istniejący od 1991.
Pociągi ICE poruszają się z prędkościami do 300 km/h.
W 1985 ówczesna Deutsche Bundesbahn rozpoczęła jazdy próbne prototypowym pociągiem testowym dużych prędkości InterCityExperimental (ICE V). W roku 2000 pojazd ten został wycofany z użytku, a do jazd próbnych używany jest obecnie pociąg testowo-pomiarowy ICE S.
Po długich dyskusjach między dyrekcją kolei a ministerstwem transportu w Bonn na temat wyposażenia, długości i szerokości wagonów oraz ilości składów, zamówiono w 1988 serię 41 jednostek, którą z uwagi na planowane zjednoczenie Niemiec zwiększono w 1990 do 60 sztuk. Do 1991 wyprodukowano tylko część zamówionych pociągów.
29 maja 1991 na dworcu w Kassel-Wilhelmshöhe odebrano oficjalnie do użytku pierwsze w Niemczech pociągi ICE. Jednocześnie oddano do użytku również pierwsze w Niemczech linie kolejowe dużych prędkości na odcinkach Hanower ? Würzburg i Mannheim ? Stuttgart.
Marka ICE należy obecnie do cieszących się największą rozpoznawalnością i najbardziej poważanych w Niemczech. Wedle danych Deutsche Bahn rozpoznawalność marki dochodzi do 100%.
Podstawowe dane techniczne
ICE 1:
Max prędkość: 280 km/h
Długość składu: 358 metrów
Masa: 795 ton
Moc silników: 9600 kW
Liczba miejsc siedzących: 627
ICE 2:
Max prędkość: 280 km/h
Długość składu: 205 metrów (możliwość jazdy dwoma połączonymi składami)
Masa: 410 ton
Moc silników: 4800 kW
Liczba miejsc siedzących: 368
ICE 3 (operator DB, w przypadku zasilania wielosystemowego składy kursują także na terenie Holandii i Francji):
Max prędkość: 330 km/h
Długość składu: 200 metrów (możliwość jazdy dwoma połączonymi składami)
Masa: 409 ton (skład jednosystemowy)
Moc silników: 8800 kW
Liczba miejsc siedzących: 380