W dniu 7.VII.1920 francusko-rumuńskie przedsiębiorstwo CFRNA uzyskało koncesję na uruchomienie regularnej linii lotniczej między Warszawą a Pragą Czeską. Połączenie to przedłużało linię Paryż–Strasburg-Praga. Loty miano rozpocząć 20.IX.1920 ale wstrzymano ze względów natury technicznej.
Zachował się list przygotowany na ten przelot, który po skreśleniu stempli lotniczych odesłano do Pragi koleją.
I lot odbył się 12.IV.1921. Znana jest polecona kartka wysłana przez T.Gryżewskiego do Pragi. Powyżej pierwszy znany list do Paryża z 19.IV.21. Rozporządzenie. Ministra Poczt i i Telegrafów .o przewozie poczty na tej linii zostało wydane 14.IV. 21. Początkowo pobór opłaty za lot kwitowano odręcznie. Potem odbijano stempelek „Percu fres….mk” i wpisywano opłatę. Taryfa lotnicza ustalana była we frankach francuskich i przeliczana na marki polskie. Odloty z Warszawy odbywały się we wtorki i soboty. Do dnia dzisiejszego nie są znane przesyłki z 16 i 23 kwietnia.
Przewóz poczty z Pragi do Warszawy rozpoczęto dopiero 24.IV.1921.Stosowano tam specjalne nalepki.
Pierwsze polskie krajowe przewozy lotnicze zorganizowano na zasadach komercyjnych w okresie Targów Poznańskich, od 29 maja do 10 czerwca 1921 r. Specjalne przedsiębiorstwo lotnicze pod nazwą AEROTARG wykonało na 2 trasach: Poznań-Warszawa i Poznań-Gdańsk 58 lotów i przewiozło ok. 3 ton przesyłek. Wydano specjalne znaczki dodatkowej opłaty lotniczej o nominałach 25 i 100 mk.
Powyżej list z Warszawy do Poznania z 3.VI.1921 prawidłowo opłacony, z odbiorczym poznańskim „skrzydłem” i datownikiem z 5.VI.1921oraz rewers listu z ostatniego lotu z Warszawy do Poznania 10.VI.1921. Dodatkowa opłata lotnicza skasowana została dopiero po przylocie do Poznania. Oryginalne przesyłki z tej linii są niezwykle rzadkie.
W 1922 r. utworzono lotnicze przedsiębiorstwo o charakterze spółki z o.o. pod nazwą „Polska Linia Lotnicza Aerolloyd”, które zainaugurowało działalność 5.IX.1922 otwarciem 2-odcinkowej linii lotniczej Gdańsk-Warszawa- Lwów o łącznej długości 625 km.
Kolejnym połączeniem było otwarcie 28 lipca 1923 linii Warszawa-Kraków. Czas podróży wynosił przeciętnie 2 godziny. Opłata dodatkowa za przewóz listów równała się poczwórnej zwykłej opłacie wg taryfy wewnętrznej. Komunikacja odbywała się 3 razy tygodniowo (wtorki, czwartki, soboty).
Dnia 25 kwietnia 1925 przedłużono istniejącą od 1923 r. linię Warszawa-Kraków do Wiednia. Pierwszy lot pocztowy upamiętniony został stemplem dodatkowym w Warszawie i Krakowie. Lot powrotny odbył się 27.IV.1925 a przesyłki otrzymały dodatkowe stemple.
Przewóz poczty przez AEROLLOYD” Warszawa – Lwów - Bukareszt w dniu 14 lutego 1925 miał charakter lotu próbnego i nie doprowadził do otwarcia nowego połączenia lotniczego. Samolot nie przewiózł poczty w locie powrotnym.
W maju 1925 r. przekształcono „AEROLLOYD” w spółkę akcyjną „POLSKA LINIA LOTNICZA AEROLOT”, która natychmiast przystąpiła do uruchomienia nowych linii lotniczych. Z dniem 3 czerwca 1925 r. uruchomiono pocztową komunikację lotniczą pomiędzy Krakowem a Lwowem. Lot trwał 2 godz. 45 min. W I locie nie zastosowano specjalnych stempli.
1 października 1926 do trasy Kraków - Warszawa włączono Łódź. Na pierwszy lot przygotowano specjalne koperty z nadrukiem „Pierwszy lot pocztowy Kraków – Łódź - Warszawa”, które przewieziono na trasie Kraków - Warszawa. Przesyłki z trasy Warszawa - Łódź otrzymały stempel „I-y Lot Pocztowy Warszawa - Łódź”. „AEROLOT” eksploatował tą linię do 1 listopada 1927 r.
Od 1 listopada 1927 r. do linii Kraków-Wiedeń włączono Brno w Czechosłowacji. Komunikacja odbywała się 3 razy tygodniowo w jednym kierunku. Odloty z Krakowa we wtorki, czwartki i soboty a przyloty do Krakowa w poniedziałki, środy i piątki.
„Aerolloyd” a potem „Aerolot” otrzymał koncesje na przedłużenie linii krajowych do Bukaresztu, Kopenhagi i Wilna. Żadnej z tych koncesji nie wykorzystano, prawdopodobnie z przyczyn finansowych. Wykonano jedynie próbne loty, zresztą filatelistycznie upamiętnione, do Bukaresztu i Kopenhagi. Lot do Kopenhagi odbył się 15.VIII.1925 na trasie Warszawa – Gdańsk – Malmö -Kopenhaga.
Z inicjatywy Związku Lotników Polskich, w lutym 1925 r., powstało w Poznaniu przedsiębiorstwo „Aero SA Komunikacja Powietrzna”, które uruchomiło i eksploatowało 2 linie lotnicze. W dniu 23.V.1925 została oficjalnie otwarta pierwsza regularna linia lotnicza Poznań-Warszawa. Ale pierwszy lot pocztowy odbył się dopiero 22 czerwca 1925 r.
Drugie połączenie Poznania z Warszawą z lądowaniem w Łodzi zainaugurowano 23 października 1925 r. Znane są specjalne koperty I lot w relacji Łódź-Poznań i Łódź-Warszawa. Czas lotu na linii bezpośredniej wynosił 2 godz. a przez Łódź 3 godz. Loty przez Łódź zostały na stałe zawieszone z końcem grudnia 1925 r.
cdn